Veckobrev för v 10

Hej!

 

Denna fyradagarsvecka blev en mjukstart efter lovet. Vi har börjat repetera multiplikationstabellerna 1-5 samt 10. Vi har samarbetat med läsförståelse och med en djurfaktatext. I engelskan har vi tränat på att läsa korta meningar och rita det som vi läste.

 

Barnen har fått hem sitt multiplikationshäfte som kan användas att träna tabellerna under v 10-12. Några barn ville ha utmaning och tog därför häftet med tabellerna 1-10, märker ni därhemma att det blir lite svårt så får barnen gärna det andra häftet med tabell 1-5 samt 10. Det finns tips på internetsidor på framsidan av häftet. Det innehåller även en ”lathund” och förhörspapper. Hjälp era barn att rätta papperna så de vet att de tränar rätt. Vi avvaktar lite med klockhäfte eftersom nästan alla har bra koll på analoga klockan. För några barn är fem i/över halv lite extra klurigt men vi tränar emellanåt i skolan och ni får gärna kolla av mellan varven hemma också. Klockan är viktig vardagskunskap och i åk 3 startar matteboken direkt med digitala klockan.

 

Barnen har även fått hem sitt läsprotokoll där vi vill att de skriver upp allt de läser under v 10-12. Både när de läser tyst och när de läser läxan som är 15 min högläsning minst 3 gånger i veckan. Det går jättebra att låna bok på skolan. Behöver man mer än ett protokoll så har vi extra, det är bara att be om ett. Protokollet lämnas in fredag i v 12.

 

Redovisningarna har startat och vi vill att ni har koll på schemat. De som ska redovisa nästa vecka hade full koll när vi pratade om det i skolan.

 

Välkommen Trine, vår lärarstudent kommer att vara hos oss v 10-12.

 

På tisdag kommer en man från Dunkers och berättar om blockflöjt.

 

Eftersom vi har kvalitetsmålsvecka nästa vecka så kommer vi att ha en bytardag på torsdag, se bifogad fil från förra veckan. Vi kommer arbeta extra med miljö och hållbar utveckling. Vi ska t ex träffa vår kompisgrupp på Kometen och ge oss ut på skräpsamlingsuppdrag. Pengarna som vi får in genom vårt pantprojekt kommer att skänkas till WWF regnskogsarbete. Det beslutet har barnen i elevrådet diskuterat fram efter förslag från klasserna.

 

På fredag åker vi till Filbornabadet och kollar av våra simningskunskaper. Ta med badkläder, handduk, duschsaker, lås och eventuellt en extra frukt.

 

Listan med utvecklingssamtalstider hänger utanför klassrummet, boka tid snarast. Tack på förhand!

 

Idag får barnen en lapp upphängd på sin plats i hallen. Det är en attitydsundersökning som vi väldigt gärna vill att ni svarar på snarast. Det är viktigt för oss att få ta del av era synpunkter för att kunna använda dem i vårt systematiska kvalitetsarbete. Det finns en kod på varje papper som endast går att använda en gång. Ni svarar på enkäten anonymt på internet. Barnen gör en attitydsundersökning i skolan under kommande veckor.

 

Anette & Jenny

Pantuppdraget!

Idag var det vår tur att åka och panta de burkar och flaskor som alla barnen på skolan samlat in under februari månad. Några barn i klassen åkte till returstationen och hjälpte sen åts med att redovisa pengarna i det fina diagrammet på skolan. Vad kul det är att samla in pengar till välgörenhet!

















Faktatext

Idag har vi börjat ett samarbete där barnen arbetar i par med att läsa en faktabok om ett utvalt djur. De ska göra en tankekarta/lista med fakta som de sedan ska använda sig av när de skriver en egen faktatext om djuret.